A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради

Висновки за результатами здійснення аналізу

'Святослав СИДОРУК

 
   

 

,ержавної служби якості освіти

управлінням Державної служби якості освіти у Рівненській області
аналізу діяльності Корецької міської ради,
відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту
Корецької міської ради Рівненської області

  1. Предмет аналізу

Діяльність Корецької міської ради, відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради Рівненської області щодо реалізації державної політики у сфері освіти, зокрема з питань забезпечення якості освіти на відповідній території; реалізація місцевими органами визначених законодавством прав та обов’язків засновників закладів освіти в частині створення умов для безбар’єрного доступу та якісного навчання осіб з особливими освітніми потребами та ефективності роботи інклюзивно-ресурсного центру.

  1. Період, за який здійснюється аналіз

З 04 січня 2021 року до ЗО листопада 2023 року.

  1. Підстави для здійснення аналізу

Аналіз здійснювався відповідно до підпункту 9 пункту 4 Положення про Державну службу якості освіти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 р. № 168, Порядку здійснення аналізу діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07.12.2021 № 1313 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27 січня 2022 року за № 97/37433), на виконання плану роботи управління Державної служби якості освіти України на 2023 рік та наказу управління Державної служби якості освіти у Рівненській області від 11.12.2023 № 01-02/28 «Про здійснення аналізу діяльності Корецької міської ради, відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради».

  1. Строк роботи комісії :

11 грудня - 15 грудня 2023 року.

  1. Прізвище, ім'я, по батькові керівника місцевого органу управління освітою

Силін Роман Володимирович.

  1. Склад комісії або посадові особи, відповідальні за здійснення аналізу
  • ЗЕЛЕНЮК Людмила Миколаївна, головний спеціаліст відділу взаємодії з органами місцевого самоврядування, моніторингу та позапланового контролю управління Державної служби якості освіти у Рівненській області;
  • МОЦА Ольга Анатоліївна, головний спеціаліст відділу взаємодії з органами місцевого самоврядування, моніторингу та позапланового контролю управління Державної служби якості освіти у Рівненській області;

-КАТЕРИНЮК Вікторія Іванівна, головний спеціаліст відділу взаємодії з органами місцевого самоврядування, моніторингу та позапланового контролю управління Державної служби якості освіти у Рівненській області.

  1. Особи, присутні під час здійснення аналізу

СИЛІН Роман Володимирович, начальник відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради.

  1. Під час аналізу відвідано заклади освіти

Заклад загальної середньої освіти «Корецький ліцей» Корецької міської ради Рівненської області

Заклад загальної середньої освіти «Корецька гімназія» Корецької міської ради Рівненської області (в тому числі Дошкільний структурний підрозділ закладу загальної середньої освіти «Корецька гімназія» Корецької міської ради Рівненської області)

Заклад загальної середньої освіти «Копитівський ліцей» Корецької міської ради Рівненської області

Заклад загальної середньої освіти «Головницька гімназія» Корецької міської ради Рівненської області

  1. Процес здійснення аналізу фіксувався

Не фіксувався

  1. Висновки

1. Ефективність системи управління у сфері освіти

Виконавчий орган місцевого самоврядування у сфері освіти Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області (далі - Громада) - відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради (далі - Відділ), створений згідно з рішенням сесії Корецької міської ради (далі - рішення сесії) від 23.12.2020 № 51 у статусі юридичної особи публічного права.

Зазначеним рішенням було затверджено Положення про відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Громади.

Згідно із рішенням сесії від 20.01.2022 № 2533 було затверджено Положення про відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту (далі - Положення) у новій редакції.

Відповідно до Положення серед функцій Відділу наявні такі:

  • створення умов для одержання дітьми з особливими освітніми потребами дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти;
  • створення у закладах освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.

Водночас, серед функцій Відділу, всупереч статті 37 Закону України «Про повну загальну середню освіту» (далі - Закон № 463-IX), статті 25 Закону «Про освіту» (далі - Закон № 2145-УШ), не передбачено здійснення контролю за:

  • дотриманням установчих документів закладу освіти;
  • виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
  • недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації).

Штатним розписом на 2023 рік затверджено 7 штатних одиниць Відділу (1 штатна посада - начальник Відділу, 1 штатна посада - заступник начальника, З штатні посади - головні спеціалісти, 1 - робітник з комплексного обслуговування й ремонту будинків, 1 - прибиральниця службових приміщень).

Відділ очолює начальник, який призначений на посаду розпорядженням міського голови від 13.01.2021 № 4-К.

Проте посадової інструкції начальника Відділу на момент здійснення аналізу надано не було.

За результатами аналізу посадових інструкцій заступника начальника Відділу, головних спеціалістів встановлено, що вони розробляються для кожної окремої посади.

Розподіл обов’язків між працівниками Відділу здійснюється відповідно до посадових інструкцій, які затверджені начальником Відділу.

Відповідно до пункту 25 розділу VI Положення про Відділ заступник начальника Відділу «призначається на посаду та звільняється з посади начальником, відповідно до чинного законодавства».

Однак, відповідно до пункту 1.2 розділу І посадової інструкції заступника начальника Відділу (далі - Посадова інструкція), зазначена особа є посадовою особою органу місцевого самоврядування, призначається на посаду (за умови успішного проходження конкурсу) та звільняється з посади розпорядженням міського голови, що суперечить зазначеному вище Положенню про Відділ.

Відповідно до пунктів 2.1.11 та 4.1.1 Посадової інструкції серед обов’язків заступника начальника Відділу наявне погодження навчальних планів закладів освіти та покладена відповідальність за реалізацію освітніх програм.

Окрім того, серед обов’язків головних спеціалістів Відділу є: підготовка освітніх програм закладів освіти; організація заходів щодо використання варіативної та інваріантної частин навчальних планів закладів освіти.

Водночас, зазначені вище обов’язки працівників Відділу не належать до їх повноважень.

З метою забезпечення якості освіти та підвищення рівня доступності до якісної освіти відповідно до сучасних потреб суспільства усіх представників Громади рішенням сесії Корецької міської ради від 23.03.2021 № 464 затверджено Програму розвитку освіти Корецької територіальної громади на 2021-2023 роки (далі - Програма) та заходи з виконання Програми (далі - Заходи).

Проте серед наявних Заходів немає таких, які б передбачали створення у закладах освіти інклюзивного освітнього середовища, забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування.

Інформацію про виконання Програми було заслухано на засіданні сесії у квітні 2023 року (рішення сесії від 27.04.2023 № 3820).

Рішенням сесії від 23.11.2023 № 4516 затверджено Програму розвитку освіти у Громаді на 2024 рік та заходи з її виконання. Зазначена Програма містить заходи орієнтовані на: забезпечення доступу до якісної освіти дітей, в тому числі з особливими освітніми потребами, надання спектру додаткових послуг, що реалізується засобами створення системи підтримки дитини в освітньому просторі; розширення мережі інклюзивних класів та інклюзивних дошкільних груп у закладах загальної середньої освіти; проведення просвітницької роботи та підтримка батьків дітей з особливими освітніми потребами.

Питання забезпечення якості освіти прослідковується в Стратегії розвитку Громади на 2022-2027 роки (далі - Стратегія), яка затверджена рішенням сесії від 24.11.2021 №2041.

Рішеннями виконавчого комітету Корецької міської ради від 22.12.2022 №2240, від 14.08.2023 № 225 затверджено плани заходів з реалізації на території Громади Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року.

Серед напрямів, зазначених у Плані на 2023-2024 роки, передбачено реалізацію напрямів, що реалізуються у сфері освіти: фізична безбар’єрність (напрям 1), освітня безбар’єрність (напрям 5).

Зокрема, завданнями до напрямів визначено проведення: моніторингу ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення; моніторингу вжиття заходів щодо забезпечення доступності закладів освіти усіх рівнів для маломобільних груп населення; облаштування споруд цивільного захисту засобами, що забезпечують доступ осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (стратегічні цілі напряму 1); забезпечення розвитку мережі та підтримки інклюзивно-ресурсних центрів; забезпечення закладів освіти на всіх рівнях освіти допоміжними засобами для навчання та спеціальними підручниками, посібниками (стратегічна ціль напряму 5).

Статтею 66 Закону № 2145-УІІІ та статтею 18 Закону України «Про дошкільну освіту» визначено, що органи місцевого самоврядування, органи управління у сфері дошкільної освіти «ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України».

Відповідно до абзацу другого пункту 9 розділу І Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 16.01.2018 № 367), місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування рекомендовано щороку аналізувати результати розподілу і закріплення території обслуговування та враховувати під час розподілу і закріплення за закладами освіти території обслуговування на наступний рік.

Рішеннями виконавчого комітету Корецької міської ради від 02.04.2021 №82, від 18.01.2023 № 5, від 21.06.2023 № 185, від 15.11.2023 № 318 «Про організацію роботи щодо обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів у Корецькій міській територіальній громаді» закріплено території обслуговування за закладами освіти та визначено Відділ уповноваженим органом з ведення обліку дітей шкільного віку та учнів.

Реєстр дітей шкільного віку на території Громади здійснюється Відділом освіти в паперовому варіанті. На момент вивчення до реєстру внесено 4 974 дітей від 0 до 18 років (3 547 дітей - від 6 до 18 років).

У 2023 році на території Громади функціонують:

  • 18 дошкільних структурних підрозділів у складі закладів загальної середньої освіти (далі - Дошкільні підрозділи);
  • 22 заклади загальної середньої освіти (далі - ЗЗСО) - 3 ліцеї, 12 гімназій, 7 початкових шкіл, з них: у міській місцевості - 1 ліцей, 1 гімназія; у сільській місцевості - 1 ліцей, 11 гімназій, 7 початкових шкіл;
  • 2 заклади позашкільної освіти.

У Дошкільних підрозділах і ЗЗСО Громади здобувають освіту 3 892 дітей. З них - 43 дитини (1,1%) з числа внутрішньо-переміщених осіб (діти шкільного віку).

Із загальної кількості дітей, що є здобувачами загальної середньої, дошкільної освіти, 102 дитини з особливими освітніми потребами (далі - діти з ООП).

Відповідно до пункту 8 Порядку організації інклюзивного навчання у ЗДО, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530, у разі створення в ЗДО інклюзивної групи посада асистента вихователя вводиться з розрахунку однієї штатної одиниці на одну інклюзивну групу.

Відповідно до інформації, наданою Відділом, у 2022/2023 н.р. у З Дошкільних підрозділах для 5 асистентів, які забезпечують особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу 6 дітей з ООП у 5 інклюзивних групах, затверджено 5 штатних одиниць асистентів вихователя (Додаток 1).

У 2023/2024 н.р. у 4 Дошкільних підрозділах для 8 асистентів, які забезпечують особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу 8 дітей з ООП у 8 інклюзивних групах, затверджено 8 штатних одиниць асистентів вихователя (Додаток 2).

Зокрема, особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу дітей з ООП в дошкільному структурному підрозділі ЗЗСО «Корецька гімназія» забезпечують 5 асистентів вихователя у 5 інклюзивних групах. Кількість штатних одиниць визначено штатним розписом закладу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» (далі - Порядку) передбачено наявність асистента вчителя в інклюзивних класах створених для дітей з ООП II - V рівнів підтримки (додаток 1 до Порядку).

Згідно із Типовими штатними нормативами закладів загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205, у школах, де запроваджене інклюзивне навчання, для роботи з учнями з ООП посада асистента вчителя вводиться з розрахунку 1 ставка на клас, у якому навчаються такі діти.

Розподіл учнів між класами з урахуванням рівнів підтримки здійснюється відповідно до пункту 6 Порядку. Поряд з тим, у період воєнного стану гранична кількість учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах, визначена цим Порядком, не застосовується.

У 2022/2023 н.р у 15 ЗЗСО Громади для 63 асистентів вчителів, які забезпечують організацію інклюзивного навчання 70 учнів у 65 класах, затверджено 63 ставок асистентів вчителя (Додаток 3).

У 2023/2024 н.р. у 15 ЗЗСО Громади для 69 асистентів вчителів, які забезпечують організацію інклюзивного навчання 76 учнів у 70 інклюзивних класах, затверджено відповідними штатними розписами 68,5 ставок асистентів вчителя (Додаток 4).

Зокрема, рішенням Корецької міської ради від 27.07.2023 № 4122 погоджено штатний розпис закладу загальної середньої освіти «Корецький ліцей» Корецької міської ради зі змінами з 01 серпня 2023 року, відповідно до якого, всупереч наказу Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205, у 12 (на момент здійснення аналізу) інклюзивних класах працюють 11 асистентів вчителя (в одному із інклюзивних класів асистент вчителя відсутній). Разом з тим, в одному із зазначених класів асистент вчителя працює з навантаженням 0,5 ставки.

Окрім того, згідно з наказами керівника та звітом ЗНЗ-1 Корецького ліцею - для 2 дітей з ООП 4 класу створено 2 інклюзивні класи та призначено 2 асистенти вчителя, для 4 дітей з ООП 9 класу створено 4 інклюзивні класи та призначено З асистенти вчителя у 3 класах.

Згідно із наказами керівника та звітом ЗНЗ-1 Корецької гімназії - для 3 учнів з ООП 3 класу - створено 3 інклюзивні класи та призначено 3 асистенти вчителя; для учнів з ООП 4, 6, 7 класу - по 2 учні й 2 інклюзивні класи та призначено по 2 асистенти.

Зазначений підхід до формування інклюзивних класів є не ефективним.

Водночас, згідно з наказами керівників та звітами ЗНЗ-1: Корецького ліцею для двох дітей з ООП 4 класу створено два інклюзивні класи (призначено 2 асистенти), для чотирьох дітей з ООП 9 класу створено 4 інклюзивні класи (призначено 3 асистенти); Корецької гімназії - для 3 учнів з ООП 3 класу - створено 3 інклюзивні класи (призначено 3 асистенти); учнів з ООП 4, 6, 7 класу - по 2 учні по 2 інклюзивні класи - 2 асистенти (призначено по 2 асистенти). Що свідчить про неефективний розподіл коштів субвенції.

У розділі III Типових штатних нормативів ЗДО (наказ Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 № 1055) передбачено, що посада учителя-логопеда вводиться у спеціальних та комбінованих ЗДО.

Разом з тим, у штатному розписі ЗЗСО «Корецька гімназія» (дошкільний структурний підрозділ) на 2023 рік, передбачено штатну одиницю «вчитель- логопед».

Відповідно до пункту 24 розділу V Положення про Відділ освіти начальник здійснює керівництво Відділом.

Планом роботи Відділу на 2023 рік передбачено розгляд питання щодо: стану забезпечення упровадження освітньої лінії «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» (березень); забезпечення права на освіту дітей з особливими потребами (серпень); організації навчання дітей з ООП у 2023/2024 н.р. (вересень). Питання «Про особливості роботи з дітьми з ООП та в інклюзивних класах» заслухано на нараді з керівниками закладів освіти Громади (протокол від 30.08.2023 № 4).

Рішенням сесії Корецької районної ради від 27.06.2018 № 389, з метою забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, у тому числі в закладах професійної, (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття освіти, шляхом проведення комплексної психолого- педагогічної оцінки розвитку особи та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу, утворено комунальну установу «Корецький інклюзивно-ресурсний центр» Корецької районної ради Рівненської області».

Установу передано у комунальну власність Громади рішенням Рівненської районної ради від 22.12.2020 № 63.

Рішенням сесії від 15.01.2021 № 154 Корецьку міську раду визначено засновником ІРЦ, Відділ освіти - органом управління установою.

Окрім того, зазначеним вище рішенням комунальну установу «Корецький інклюзивно-ресурсний центр» Корецької районної ради Рівненської області» перейменовано на «Комунальну установу «Корецький інклюзивно-ресурсний центр» Корецької міської ради в статусі юридичної особи (далі - ІРЦ).

Керівництво ІРЦ здійснює директор, яка призначена на посаду керівника ІРЦ рішенням Корецької районної ради від 18.12.2018 № 454, як така що пройшла конкурсний відбір.

Пунктом 58 Положення про інклюзивно-ресурсний центр, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 № 545 (зі змінами, далі - Положення про ІРЦ), передбачено, що органи місцевого самоврядування затверджують та змінюють склад ІРЦ, штатний розпис, графік роботи.

Штатний розпис ІРЦ щороку затверджується рішенням сесії. Наказом керівника (від 04.01.2023 №6-кд) затверджено графік роботи ІРЦ.

Штатним розписом ІРЦ передбачено 10,5 штатних одиниць - посад, з них 9 педагогічних. На момент здійснення аналізу заповнено 8 педагогічних посад (87,5%), 1 посада вчителя-тифлопедагога вакантна.

У ході аналізу посадових інструкцій працівників ІРЦ з’ясовано, що вони розроблені для кожної окремої посади передбаченої штатним розписом.

Рішенням сесії від 24.11.2021 № 2031 затверджено статут ІРЦ (далі - Статут) у новій редакції.

Відповідно до розділу II пункту 11 Статуту ІРЦ провадить діяльність з урахуванням таких принципів, як повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей, дотримання інтересів дитини, недопущення дискримінації та порушення прав дитини, конфіденційність, доступність освітніх послуг з раннього віку, міжвідомча співпраця.

Окрім того, фахівці ІРЦ підписують зобов’язання про нерозголошення персональних даних осіб, які звернулися до установи.

У посадових інструкціях працівників наявний пункт щодо «дотримання педагогічної етики, поваги гідності працівників, дітей та їх батьків, конфіденційності щодо отриманих відомостей про дитину та її сім’ю».

Розділом XII Статуту передбачено, що зміни та доповнення до нього у разі потреби вносяться засновником шляхом викладення його у новій редакції та реєструються в установленому законодавством порядку.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 № 493 передбачено ряд змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр (далі - Положення).

Однак, засновником не було внесено зміни та доповнення до Статуту ІРЦ із врахуванням зазначеної вище Постанови.

Зокрема, пунктом 37 Положення про ІРЦ визначено, що висновок про комплексну оцінку повинен містити інформацію щодо ступеня прояву особливих освітніх потреб (труднощів); рівень підтримки для організації інклюзивного навчання.

Пунктом 38 Статуту передбачено, що висновок про комплексну оцінку який складається ІРЦ, повинен містити лише категорію (тип її особливих освітніх потреб (труднощів).

ІРЦ надає послуги дітям з ООП, що проживають на території Корецької та Великомежиріцької ТГ ( договір про співробітництво від 25.11.2021).

Відповідно до визначених у Статуті завдань ІРЦ проводиться Комплексну оцінку, у тому числі повторну. Усього пройшли Комплексну оцінку та перебувають на обліку в ІРЦ 459 дітей із зазначених громад (з них - 45 заяв у 2023 році; 6,53% від загальної кількості осіб від народження до 18 років, що проживають на території громад). Повторно пройшли обстеження 140 дітей (з них - 55 у 2023 році).

За результатами проведеної Комплексної оцінки сформовано та внесено в систему автоматизації роботи ІРЦ висновки про комплексну психолого- педагогічну оцінку розвитку особи; батькам та педагогам надано консультації щодо особливостей психолого-педагогічного супроводу дитини, організації інклюзивного навчання, складання індивідуальної програми розвитку з урахуванням висновку, обсягу психолого-педагогічних та корекційно- розвиткових послуг. На момент здійснення аналізу журнал обліку консультацій налічує 5 942 проведених консультацій (з них - 1 669 у 2023 році).

Для організації та обліку роботи фахівці ІРЦ ведуть документацію в електронному вигляді ( враховуючи воєнний стан дублюють окремі документи у паперовій формі).

Працівники ІРЦ долучаються до участі в роботі команд психолого- педагогічного супроводу осіб з ООП у закладах освіти Громади. Зокрема, у 2023 році директор та фахівці ІРЦ були присутніми на 246 засіданнях команд психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП.

Окрім того, працівники ІРЦ надають рекомендації педагогічним працівникам закладів освіти щодо розроблення, впровадження та моніторингу виконання індивідуальної програми розвитку; організовують та проводять семінари, тренінги, майстер-класи, беруть участь у нарадах та ін.

Зазначені вище заходи внесено до Річного плану ІРЦ. Фахівцями ІРЦ у 2021- 2023 роках було проведено 42 заходи для керівників, педагогічних працівників закладів освіти, батьків дітей з ООП (з них - 17 у 2023 році).

Однак, спільні заходи, що проводяться ІРЦ, не відображено у річних планах закладів освіти.

Згідно з пунктом 6 Положення, ІРЦ «повинні мати приміщення, пристосовані для дітей з особливими освітніми потребами відповідно до вимог законодавства, у тому числі державних санітарних норм і правил та державних будівельних норм».

Приміщення інклюзивно-ресурсних центрів облаштовані кімнатою для прийому громадян, ресурсною кімнатою, залом для занять з лікувальної фізкультури та кабінетами фахівців (консультантів) ІРЦ відповідно до штатного розпису, затвердженого засновником».

ІРЦ розміщено в окремому одноповерховому приміщенні, площа якого складає 182 м2; облаштовано 6 кабінетів: директора, вчителя-логопеда, практичних психологів, для занять з лікувальної фізкультури, зал спільних засідань та групових занять, ресурсна кімната. Відповідно до вимог ДБН потребує облаштування туалетна кімната для осіб з ООП.

Вхід в приміщення установи ІРЦ обладнаний пандусом, поручнем. ІРЦ має власне протирадіаційне укриття № 65804 (акт готовності від 16.08.2023).

Дошкільна освіта

Дошкільну освіту в Громаді у 2023 році здобуває 614 дітей (31 група; з них

  • 8 дітей з ООП).

У 2022 році дошкільною освітою були охоплені 606 дітей (31 група; з них

  • 4 дітей з ООП), у 2021 році - 704 дитини (34 групи; з них - 10 дітей з ООП).

У Дошкільних підрозділах громади створено умови для здобуття освіти в інклюзивних групах дітьми з ООП, що проживають на території громади.

Відповідно до інформації, наданої керівником ІРЦ, на території Корецької громади у 2021 році дітей з ООП налічувалося 47, для 37 надавалися корекційно- розвиткові послуги в ІРЦ. Для 10 дітей, які відвідували 5 Дошкільних підрозділів, створено 6 інклюзивних груп. У 2021 році визначення рівня підтримки не було передбачено нормативними документами.

У 2022 році таких дітей налічувалося 43. З них, для 4 дітей (3 - IV рівень підтримки, 1-У рівень підтримки), які відвідували Дошкільний підрозділ (1 заклад освіти), було створено 4 інклюзивні групи. Корекційно-розвиткові заняття в ІРЦ відвідувало 39 дітей.

У 2023 році є 32 дитини дошкільного віку, які пройшли комплексну психолого-педагогічну оцінку й перебувають на обліку в ІРЦ. З них, 22 дітям надаються корекційно-розвиткові послуги в ІРЦ. У 4 закладах освіти (дошкільні підрозділи: ЗЗСО «Корецька гімназія», ЗЗСО «Богданівська гімназія», ЗЗСО «Великоклецьківська гімназія», ЗЗСО «Морозівська гімназія») виховується 8 дітей з ООП (8 інклюзивних груп, 6 дітей - IV рівень підтримки, 2-У рівень підтримки). Ще 2 дітей закладів дошкільної освіти не відвідують, реалізацію корекційної складової ІРЦ не забезпечено (Додаток 5).

Рішень щодо надання підтримки першого рівня у дошкільних структурних підрозділах ЗЗСО не приймалися.

Здобуття дошкільної освіти дітьми з ООП у ЗДО здійснюється відповідно до державного стандарту дошкільної освіти, з урахуванням рівнів підтримки та на основі висновку ІРЦ.

Із метою забезпечення ефективності освітнього процесу дітей з ООП, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання у відвіданому закладі дошкільної освіти (дошкільному структурному підрозділі ЗЗСО «Корецька гімназія»), наказом керівника створено команди психолого-педагогічного супроводу.

Командами психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП у визначені законодавством терміни розроблено індивідуальні програми розвитку, які містять, зокрема, відомості про додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (заняття). Зміст та кількість корекційно-розвиткової складової зазначених програм відповідає рекомендаціям, що містяться у висновках ІРЦ.

У відвіданому Дошкільному підрозділі корекційно-розвиткові заняття з визначених напрямків корекції для вихованців з ООП проводять працівники закладу на підставі цивільно-правових угод відповідно до календарно- тематичного планування. Проте, обсяг коштів, що виділяється на оплату корекційно-розвиткових занять, недостатній для їх 100% оплати, окремі заняття проводяться на безоплатній основі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти» передбачено, що засновники та заклади освіти за умови утворення інклюзивної групи мають забезпечити в установленому законодавством порядку: приведення території закладу, будівель та приміщень у відповідність із вимогами державних будівельних норм щодо закладів дошкільної освіти та інклюзивності; облаштування ресурсної кімнати для проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять.

Проте у відвіданому Дошкільному підрозділі вхід з облаштованим пандусом та поручнями відсутній.

Загальна середня освіта

Загальну середню освіту в Громаді у 2023 році здобувають 3 278 здобувачів освіти (з них - 93 учні з ООП). У 2022 році освітою були охоплені 3 307 дітей (81 учень з ООП), у 2021 році - 3 446 дітей (83 учні з ООП) (Додаток 6).

У 2021 році в 13 ЗЗСО Громади було організовано здобуття повної загальної середньої освіти за індивідуальною формою. Зокрема, педагогічним патронажем було охоплено 44 здобувані освіти. Із загальної кількості учнів, для яких організовано індивідуальну форму(педагогічний патронаж), 14 учнів з ООП.

У 2022 році в 13 закладах загальної середньої освіти відповідно до законодавства організовано здобуття освіти за індивідуальною формою, а саме: сімейна (домашня) форма організована для 1 учня; педагогічний патронаж - для 21 учня у 9 ЗЗСО; екстернат - для 36 учнів у 5 ЗЗСО. Із загальної кількості учнів, для яких організовано індивідуальну форму здобуття освіти (педагогічний патронаж), 11 учнів з ООП.

У 2023 році в 11 закладах загальної середньої освіти відповідно до законодавства організовано здобуття освіти за індивідуальною формою, а саме: педагогічним патронажем охоплено 33 здобувана освіти в 9 ЗЗСО, екстернатом - у 6 ЗЗСО - 106 учнів. Із загальної кількості учнів, для яких організовано індивідуальну форму здобуття освіти(педагогічний патронаж), 16 учнів з ООП.

У ЗЗСО громади створено умови для здобуття освіти в інклюзивних класах дітьми з ООП, що проживають на території громади.

За інформацією, наданою керівником ІРЦ, на території Корецької громади у 2021 році на обліку перебувало 145 осіб. Для 69 осіб відкрито 64 інклюзивні класи у 17 ЗЗСО (у 2021 році рівнів підтримки не визначалися). Корекційно- розвиткові заняття в ІРЦ відвідувало 7 дітей, які вже досягли шкільного віку, проте за рішенням батьків не відвідували закладів освіти або не були охоплені інклюзивною формою навчання. Ще 69 учнів з ООП здобували освіту в спеціальних закладах обласного підпорядкування.

У 2022 році на обліку перебувало 169 осіб. Для 70 осіб відкрито 65 інклюзивних класів у 18 ЗЗСО (III рівень - 27, IV рівень - 41, V рівень - 2). Корекційно-розвиткові заняття в ІРЦ відвідувало 8 дітей, для яких організовано у ЗЗСО здобуття освіти за індивідуальною формою (педагогічний патронаж). 91 учень з ООП здобував освіту в спеціальних закладах обласного підпорядкування.

У 2023 році на обліку перебуває 214 дітей шкільного віку. Для 76 осіб відкрито 70 інклюзивних класів у 15 ЗЗСО (III рівень - 20, IV рівень - 54, V рівень - 2). 121 учень з ООП здобуває освіту в спеціальних закладах обласного підпорядкування. З 17 дітей з ООП, яким організована індивідуальна форма здобуття освіти (педагогічний патронаж), корекційно-розвиткові заняття в ІРЦ проводяться для 5 учнів. Ще для 12 здобувачів освіти, які перебувають на педагогічному патронажі, проведення корекційно-розвиткових занять фахівцями ІРЦ не здійснюється (Додаток 7).

Корекційно-розвиткові послуги для здобувачів освіти з ООП, що навчаються очно у 2022/2023 н.р. в ЗЗСО надаються: фахівцями ІРЦ - 2 дітей (27,8%); працівниками ЗЗСО - 68 дітей (72,2%) (цивільно-правові угоди; Додаток 8).

Корекційно-розвиткові послуги для здобувачів освіти з ООП, що навчаються очно у 2023/2024 н.р. в ЗЗСО надаються працівниками закладів - 76 дитини (100%) (цивільно-правових угод; Додаток 9).

 

Не забезпечено проведення в повному обсязі психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять (рекомендованих у висновках інклюзивно- ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи) у зв’язку з недостатнім фінансуванням у ЗЗСО «Корецький ліцей», ЗЗСО «Копитівський ліцей».

У ЗЗСО «Корецька гімназія» та «Головницька гімназія» окремі заняття корекційно-розвиткової складової проводяться на безоплатній основі.

У всіх відвіданих ЗЗСО наказами керівників утворено інклюзивні класи, створено команди психолого-педагогічного супроводу здобувачів освіти з ООП.

Інклюзивне навчання учнів у відвіданих ЗЗСО, у тому числі згідно з індивідуальним навчальним планом, здійснюється відповідно до освітніх програм закладів освіти з урахуванням їх особливих освітніх потреб та особистісно орієнтованого спрямування освітнього процесу.

Організація освітнього процесу для здобувачів освіти з ООП висвітлена в освітніх програмах усіх відвіданих закладів.

Відповідно до частини 6 статті 11 Закону № 463-ІХ визначено, що на основі схваленого в освітній програмі закладу освіти навчального плану педагогічна рада складає, а його керівник затверджує річний навчальний план.

Однак у всіх відвіданих ЗЗСО річні навчальні плани є складовою розроблених та схвалених освітніх програм.

У 75 % відвіданих закладів освіти освітні програми містять індивідуальні навчальні плани дітей з ООП.

Проте у жодному із відвіданих закладів індивідуальний навчальний план не підписано батьками, як це визначено пунктом 15 Порядку організації інклюзивного навчання у ЗЗСО.

У визначені законодавством терміни командами психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП, з врахуванням рекомендацій у висновках ІРЦ, розроблено індивідуальні програми розвитку.

Відповідно до частини другої статті ЗО Закону № 2145-УІІІ заклади освіти зобов’язані забезпечувати на своїх вебсайтах відкритий доступ до умов доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами.

Зазначену інформацію розміщено на сайті Корецького ліцею. Сайти Копитівського ліцею, Головницької та Корецької гімназій на момент здійснення аналізу були недоступні.

Постановою Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти», передбачено, що заклади освіти створюють для учнів умови для здобуття освіти на рівні з іншими здобувачами освіти шляхом: забезпечення доступності території закладів освіти, будівель, споруд та приміщень для учнів, забезпечення універсального дизайну закладів освіти; облаштування та обладнання ресурсної кімнати.

Усі відвідані заклади освіти обладнано пандусами та поручнями.

Туалетну кімнату для дітей з обмеженими фізичними можливостями обладнано в ЗЗСО «Корецький ліцей».

Ресурсні кімнати наявні в усіх відвіданих ЗЗСО. Разом з тим, лише у Корецькій гімназії облаштовано ресурсну кімнату, що поділяється на дві функціональні зони: навчальну та побутово-практичну із відповідним обладнанням.

Наявні дидактичні засоби, що передбачені Типовим переліком спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з ООП, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.04.2018 № 414).

Частиною четвертою статті 13 Закону № 2145-УІІІ визначено, що особи, які здобувають повну загальну середню освіту, проживають у сільській місцевості і потребують підвезення до закладу освіти й у зворотному напрямку, забезпечуються таким підвезенням за кошти місцевих бюджетів.

З метою забезпечення реалізації прав здобувачів дошкільної, загальної середньої освіти, регулярного безоплатного перевезення учнів рішеннями Корецької міської ради від 23.03.2021 № 462 затверджено Програму «Шкільний автобус» на 2021-2023 роки, від 26.10.2023 № 4420 - Програму «Шкільний автобус» на 2024-2027 роки.

Під час проведення аналізу було з’ясовано, що у ЗЗСО 688 здобувачів освіти (з них 9 осіб з ООП) проживають на відстані більше 2 км від закладу і потребують підвезення (21 % від загальної кількості учнів). Засновником ЗЗСО за рахунок місцевого бюджету для 100% учнів забезпечено підвіз.

Для організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників у 2023 році використовується 6 шкільних автобусів та укладено угоди на оренду 2 маршрутних автобусів.

Три шкільні автобуси було вилучено з громади, водночас Відділом подано заявку на закупівлю у 2023 році (із співфінансуванням) 1-го шкільного автобуса.

Однак засновником закладів освіти не розроблено порядок підвезення учнів відповідно до законодавства (пункт 3 Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти).

  1. Рекомендації

Враховуючи зазначене у Висновках, управління Державної служби якості освіти у Рівненській області рекомендує:

  1. Вжити заходів щодо усунення виявлених фактів недотримання вимог законодавства з питань освіти, про що поінформувати управління Державної служби якості освіти у Рівненській області до 08 жовтня 2024 року.
  2. Привести у відповідність до вимог чинного законодавства Положення про Відділ, посадові інструкції працівників Відділу.
  3. Продовжити роботу щодо створення в закладах освіти Громади інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.
  4. Вжити заходів щодо забезпечення проведення корекційно-розвиткових занять відповідно до рекомендацій, які містяться у висновках ІРЦ

 

  1. Ввести до штатних розписів закладів освіти посади асистентів вчителя з розрахунку однієї штатної одиниці на одну інклюзивну групу.
  2. Розробити порядок підвезення учнів на основі вимог санітарного законодавства, законодавства у сфері освіти, Законів України «Про дорожній рух», «Про автомобільний транспорт» та Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту.
  3. Забезпечити на вебсайтах ЗДО/ЗЗСО відкритий доступ до умов доступності закладів освіти для навчання осіб з ООП.
  4. Привести у відповідність Статут ІРЦ з врахуванням змін в законодавстві.

Підписи посадових осіб, відповідальних за здійснення аналізу

Головний спеціаліст відділу взаємодії з органами місцевого самоврядування, моніторингу та позапланового контролю

Головний спеціаліст відділу взаємодії з органами місцевого самоврядування, моніторингу та позапланового контролю

Людмила ЗЕЛЕНКЖ

 

Ольга МОЦА

Вікторія КАТЕРИНЮК

 
Головний спеціаліст відділу взаємодії з органами місцевого самоврядування, моніторингу та позапланового контролю

 

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано